Domů » Blog » Cestování » Botswana a Zimbabwe - černý kontinent na vlastní smysly

Botswana a Zimbabwe - černý kontinent na vlastní smysly

Je pátek 21.10.2016 2:26hod… Přichází zpráva od Ondry (Mgr Onřej Sedláček Ph.d) “JEDEM”. Jsem okamžitě vzhůru. Na tuhle zprávu čekám 2 měsíce… A obrazně vlastně už několik let! Měla by mě uklidnit, ale z radosti se rychle dostávám k pochybám… Zvládnu to? Není to trochu moc? Opravdu chci? Ondřej je v Africe jako doma. Viděl jsem několik jeho přednášek o Kamerunu nebo o sčítání ptactva v Jihoafrické Republice, na které navazuje chystaná výprava. Několikrát jsem ho prosil, zda bych se mohl přidat. Jedna nabídka padla už vloni na podzim do Kamerunu, ale nakonec jsem z pracovních důvodů nemohl. Teď jsem tedy už postavený před hotovou věc. Tři státy (Namibie, Botswana a Zimbabwe) během 6 týdnů a je jen na mě, jak se k tomu postavím. Členů expedice, která má jasné pracovní zadání je 6 (beze mne). Ondřej se všech členů zeptal, jestli by jim nevadila moje přítomnost a v podstatě se za mě zaručil. Zpětně mu za tuto důvěru musím ještě jednou PODĚKOVAT! A vlastně i ostatním klukům, že mi dovolili se zúčastnit. KLUCI DĚKUJI, bylo to parádní!!!

Impala (Aepyceros) Impala (Aepyceros) - Autor: Štěpán Červený | RedStep.cz, Model: Canon EOS-7D Mark II Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L II IS USM , Stativ: foceno z ruky, Clona: 4, Doba expozice: 1/4000 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -0.33 EV, Blesk: Ne, Vytvořeno: 24. listopadu 2016, Chobe national park - Botswana

6 týdnů ale mimo práci být nemohu. Je to příliš dlouho. Ondřej to nakonec vymyslel geniálně. Ke klukům se připojím po třech týdnech v Maunu (Botswana), kterým projíždí dále na východ. Kupuji letenku tak, abych domů letěl společně s klukama. Mám několik málo dní na to vyřešit nezbytnosti spojené s pobytem a cestováním v jižní Africe. Antimalarika, (všechna nezbytná očkování již naštěstí mám) ,moskytiera, trochu oblečení, kořalku a dovybavit fotobatoh. Potřebuju hlavně záložní tělo. Rozhoduji se pro 7D MkII a kupuji ho na paladix.cz. Pak už jen stihnout v práci vše a odjet pokud možno s čistým stolem. V tomto směru zakázky vyšly skvěle a vše je prakticky uzavřené před mým odjezdem. O ostatní se postarají kolegové v práci, kteří mi tuto dovolenou skutečně přejí.

Žirafa (Giraffa)Žirafa (Giraffa) - Autor: Štěpán Červený | RedStep.cz, Model: Canon EOS-5D Mark IV Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L II USM, Stativ: foceno z ruky, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/3200 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -0.33 EV, Blesk: Ne, Vytvořeno: 25. listopadu 2016, Chobe national park - Botswana

Odjíždím na letiště v neděli 20.11.ve 4 ráno. Letím Praha - Amstrdam, Amstrdam - Johannesburg a následující den Johennesburg - Maun. Lety nic moc. Dlouhé, spoustu problémů se zavazadly a pak nad Gabonem turbulence, jaké jsem nikdy nezažil a doufám, že ani nezažiji. Noční přesun taxíkem do hotelu a ubytování v Johannesburgu bylo celkem bez problémů, ačkoliv mě před tímto městem hodně lidí varovalo. Druhý den rychlá snídaně a opět na letiště... Když přistávám v Maunu s vědomím, že jsem s Ondrou bez kontaktu již 5.tý den, přemýšlím co budu dělat, pokud se nepotkáme. Naposledy jsme komunikovali než odjeli do centrální Kalahari. Stát se může cokoli a všechno je tu strašně daleko. Cestuji druhý den sám v úplně nové zemi. Na zádech drahou techniku a bílý terč místo obličeje… Vyplňuji vstupní vízum a přicházím do hlavní haly letiště. Tam ale hned poznávám Lucase, se kterým Ondřej komunikuje ohledně výzkumu. Poprosili jsme ho, zda by mě dokázal vyzvednout na letišti a ačkoli na podruhé odpověď nedošla, Lucas tu stojí s mým jménem na papíře vzhůru nohama. Velká úleva... A teď mi nezbývá nic jiného,než tomuto chlápkovi, který je černý jak bota a témeř nemluví plně důvěřovat.
Po půl hodině jízdy ulicemi Maunu přijíždíme do kempu “Audi” .Je zde malé parkoviště a recepce, kam vstupuji a hledám v batohu dokumenty k ubytování... “Nazdar pičo”(pardon)… bože, takhle rád jsem Ondrův hlas ještě nikdy neslyšel. A to ho znám 20 let…vlastně asi dýl. Otočím se a vidím opáleného, špinavého a unaveného kamaráda, který se zubí stejně jako místní černoši. Po přivítání následuje seznamování s kolegy v hospodě u pivka. David (Prof. David Štorch Ph.D.) a Mišo (Mgr Michal Ferenc Ph.D). Ostatní mají dorazit do večera, protože i kluci se před třemi týdny rozdělili aby objeli více bodů kde sčítají ptactvo.

Buvol africký (Syncerus caffer)Buvol africký (Syncerus caffer) - Autor: Štěpán Červený | RedStep.cz, Model: Canon EOS-5D Mark IV Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L II USM, Stativ: foceno z ruky, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/6400 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -0.33 EV, Blesk: Ne, Vytvořeno: 25. listopadu 2016, Chobe national park - Botswana

Večer dorazí i kluci. Tomáš (Mgr TomášAlbrecht Ph.D.) David (RNDr David Hořák Ph.D.) a Robert (RNDr Robert Tropek Ph.D.) Seznamujeme se za pochodu a pak povídání a pohoda u pivka… Sedíme dlouho. Jsou před námi dva dni bez práce.

Pes hyenovitý (Lycaon pictus)Pes hyenovitý (Lycaon pictus) - Autor: Štěpán Červený | RedStep.cz, Model: Canon EOS-7D Mark II Objektiv: Canon EF 200mm f/2.8 L USM , Stativ: foceno z ruky, Clona: 4, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -0.33 EV, Blesk: Ne, Vytvořeno: 25. listopadu 2016, Chobe national park - Botswana

První noc v Africe - v kempu. Tento je na hranici města a navíc obehnán betonovou zdí. Přesto, když v noci slyším řvát lvy,nevnímám to jako úplný standard :-) Druhý den stále přetrvává pohoda a odpočinek. Jedeme na letiště v Maunu ,kde domlouváme vyhlídkový let nad deltou Okavanga. Maun se nachází na úpatí delty a vyhlídkové lety si prostě nemůžeme nechat ujít. Chtěli jsme letět dnes odpoledne, ale přichází bouřka a tak se let přesouvá na další den brzy ráno. Tak abychom mohli hned po přistání nakoupit zásoby a odjet na severozápad do parku Moremi game reserve. Večer už probíhá v mnohem větším poklidu. Únava se na klukách za ty tři týdny projevuje a spát jdeme okolo deváté.

Hroch obojživelný (Hippopotamus amphibius)Hroch obojživelný (Hippopotamus amphibius) - Autor: Štěpán Červený | RedStep.cz, Model: Canon EOS-5D Mark IV Objektiv: Canon EF 200mm f/2.8 L II USM, Stativ: foceno z ruky, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/2500 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -0.33 EV, Blesk: Ne, Vytvořeno: 25. listopadu 2016, Chobe national park - Botswana

Vstávámevelmi brzy a pobalíme vše, abychom se už do kempu nemuseli vracet. Vše je neskutečně rychlé. Kluci ani pořádně nemluví a přitom každý ví, co má dělat. Nálada je skvělá. Než se nadějeme sedíme v autě a jedeme na letiště. Tam vše běží jako bychom ani nebyli v Africe. Pilot na nás čeká v kanceláři agentury a po chvíli odcházíme na letiště. Prohlídka jakobychom letěli mezistátní let, ale vše je v příjemném duchu. Letadla jsou maličká a v každém můžeme cestovat maximálně 4. Rozdělujeme se a během pár chvil už letíme v letadle a přibližujeme se k deltě. Je to dechberoucí. Letíme ve výšce okolo 500stop a vše je jako na dlani. Vidíme osamocené obří samce slonů, jak se v klidu pasou nebo stádo bůvolů, kteří jsou rozeseti v krajině mezi meandry slepých řek. Krajina se mění co pár metrů. Vysoké akacie střídá střední svana nebo suché ostrovy bez života. Jezírka plná hrochů zase lemují velká stáda impal. Žirafy se také nenechají rušit ze svého ranního hodování. Let trvá hodinu ale delta je tak rozmanitá, že vás nutí být neustále ve střehu a čas utíká opravdu rychle. Na zemi si pak vyměňujeme pocity a zároveň si vyslechneme příběh našeho pilota, který v roce 2000 doslova uletěl ze Zimbabwe, kde probíhal převrat. K Zimbabwe se ještě dostaneme, ale příběh našeho pilota je vážně silný.

No nic odcházíme z letiště. Kupujeme pár suvenýrů na památku, také zásoby jídla a pití. Tankujeme naše Toyoty Hilux DoubleCab, které jsou jediným našim zázemím a odjíždíme na severovýchod do Moremi Wildlife Reserve...

Prase bradavičnatéPrase bradavičnaté - Autor: Štěpán Červený | RedStep.cz, Model: Canon EOS-5D Mark IV Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L II IS USM + 1,4TC, Stativ: foceno z ruky, Clona: 4, Doba expozice: 1/1600 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -0.33 EV, Blesk: Ne, Vytvořeno: 25. listopadu 2016, Chobe national park - Botswana

Slon africký (Loxodonta africana)Slon africký (Loxodonta africana) - Autor: Štěpán Červený | RedStep.cz, Model: Canon EOS-7D Mark Il Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L II IS USM , Stativ: foceno z ruky, Clona: 4, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -0.33 EV, Blesk: Ne, Vytvořeno: 25. listopadu 2016, Chobe national park - Botswana

Pakůň žíhaný (Connochaetes taurinus)Pakůň žíhaný (Connochaetes taurinus) - Autor: Štěpán Červený | RedStep.cz, Model: Canon EOS-5D Mark IV Objektiv: Canon EF 200mm f/2.8 L II USM, Stativ: foceno z ruky, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/5000 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: 0 EV, Blesk: Ne, Vytvořeno: 26. listopadu 2016, Chobe national park - Botswana

Impala (Aepyceros) Impala (Aepyceros) - Autor: Štěpán Červený | RedStep.cz, Model: Canon EOS-7D Mark II Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L II IS USM , Stativ: foceno z ruky, Clona: 4, Doba expozice: 1/1250 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -0.33 EV, Blesk: Ne, Vytvořeno: 25. listopadu 2016, Chobe national park - Botswana

Pes ušatý (Otocyon megalotis)Pes ušatý (Otocyon megalotis) - Autor: Štěpán Červený | RedStep.cz, Model: Canon EOS-7D Mark II Objektiv: Canon EF 400mm f/2.8 L II IS USM , Stativ: foceno z ruky, Clona: 4, Doba expozice: 1/1250 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -0.33 EV, Blesk: Ne, Vytvořeno: 26. listopadu 2016, Chobe national park - Botswana

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda

2012191212
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
KarolPils
Fascinující ... a fotky opravdu neskutečné!:-)
Děkuji Karol
Potěšilo :-)
Ládík
Moc hezké fotky a poutavé vyprávění. Musel to být zážitek. Těším se na pokračování. Piš Štěpáne, piš ! ;-)
Ahoj příteli :-)
Děkuji za povzbudivá slova. Času je málo, ale snad už velmi brzy
Lenka Mik
Štěpáne jsi šikulka opravdu krása
Děkuji Leni :-)
Jirka Červený
Štěpáne, jsem rád, že se Ti to vydařilo. Fotky bezva, už se těším na další díl. Ahoj táta
PS Nevím, kde jsi pobral tu výřečnost
Díky, díky :-)
Lada
Krásné fotky, krásné povídání, už se těším na další vyprávění
Ahoj Laděnko
Zase o víkendu něco přidám ....snad :-) Děkuji moc! :-)
Honza
Štěpáne úžasný fotky a určitě skvělej zážitek!!!
Štěpán Červený
Honzo, příteli. Velice si cením Tvých slov. Snad se uvidíme dřív než v Brně :-)
Krásný večer
ostryz
moc hezký, trošku ti ty zážitky závidím, ale nevím zda bych na to měl koule. Romík
Ahoj Romíku
Děkuji za návštěvu. Teď už to vidím trochu jinak než před cestou a myslím, že by se ti to líbilo :-)
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace